Lunch serveras från kl. 12.00 så långt maten räcker. Föreläsningarna startar 12.15.

Program

Tisdag 20 oktober
HUR PEDAGOGER RÖR BARN SKAPAR KÖNSROLLER
Risken finns att vi rör vid flickor och pojkar olika på ett sätt som kan göra flickor mer empatiska och pojkar mer aggressiva. Julia Wester är grundlärare med inriktning på fritidshem och skrev sin C-uppsats om beröring på fritidshem ur ett genusperspektiv.

Tisdag 27 oktober
GE DINA ELEVER BÄTTRE LÄXOR

Vad är en bra och rättvis läxa, hur förbereds den och hur följs den upp? Hur kan vi använda föräldrarnas livserfarenheter i skolan? Frågan är inte om vi ska ha läxor utan snarare vad som är en bra läxa menar Max Strandberg som forskar på hur läxor kan bygga relationer mellan hem och skola.

Tisdag 3 november
"DEN ANDRE" I LÄRARUTBILDNINGEN - 90 MIN

Hur märks rasism och kolonialt tänkande inom lärarutbildningen? Och hur kan vi som lärare motverka en eurocentrisk och monokulturell kunskapskonstruktion? Zahra Bayati forskar vid Göreborgs universitet om rasifierade lärarstudenters villkor coh bristen på pluralism i lärarutbildningen.

Tisdag 10 november
FRAMTIDENS LÄRARUTBILDNING

Vad ska lärarutbildningen ge? Vilka problem finns? Hur redo är vi lärarstudenter att möta våra elever? Träffa Bengt-Olov Molander som är rektorsråd för lärarutbildningarna och tyck till om hur lärarutbildningen ska utvecklas.

Tisdag 17 november
LÄRARSTUDENTER GÖR TIDNING

Frustrerade över brister och rasism i sin utbildning startade Ellen Englund och Ramla Abdullahi tidningen MLLNRMMT med andra lärarstudenter på Göteborgs universitet. Deras andra nummer görs med studenter från bl.a. Stockholm, kom på workshop och var med och skriv om dina perspektiv.

Tisdag 24 november
ANDRASPRÅKSPERSPEKTIV I ALLA SKOLÄMNEN

Varför behöver fler än språklärare ha ett andraspråksperspektiv i sina ämnen? Hur kan vi synliggöra det specifika skolspråket för att stötta elever med alla modersmål? Ulrika Magnusson forskar om hur en- och flerspråkiga elever tar till sig skolspråk.

Tisdag 1 december
ENSAMKOMMANDE BARNS ERFARENHETER AV SKOLAN
Hur är det att som barn eller ungdom komma ensam till Sverige? Hur upplevs skolan? Och vad kan vi som lärare göra för att ta emot dem på bästa sätt? Farhad Jahanmahan forskar om flyktingbarns erfarenheter av mottagandet i Sverige.

Tisdag 8 december
HJÄLP TRAUMATISERADE ELEVER

Hur kan man märka att ett barn är traumatiserat? Hur kan trauma och ADHD ta förvillande lika uttryck? Josefin Michanek är psykolog på Rädda barnen och föreläser om vikten av att skolpersonal upptäcker och hjälper traumatiserade barn att få behandling.